I denne aktiviteten får vi gjennom ting du må være klar over når det kommer til tilrettelegging av det fysiske læringsmiljøet. Les teksten under, eller lytt på lydfilen.
Elever med synsnedsettelser trenger et tilrettelagt fysisk miljø for å kunne delta sikkert og effektivt i matlagingsaktiviteter. Her er tre pedagogiske konsekvenser knyttet til det fysiske læringsmiljøet.
Sikkerhet
Synshemmede elever er mer utsatt for ulykker, som kuttskader og brannskader, på grunn av begrenset visuell informasjon.
Det er avgjørende å ha klare sikkerhetsrutiner og fysiske tilpasninger som taktile markører og kontrastfarger.
Tilgjengelighet
Kjøkkenutstyr og ingredienser bør være organisert på en konsistent måte og lett tilgjengelige for å støtte selvstendighet og effektivitet.
Navigasjon
Taktile stier og god belysning kan hjelpe elevene med å navigere trygt i kjøkkenmiljøet.
Vi bruker cookies på nettsiden vår for å gi deg den mest relevante opplevelsen gjennom å huske preferansene og gjentatte besøk. Ved å klikke "Aksepter alle" godtar du til bruken av alle cookies.. Du kan også besøke cookie innstillinger for å styre hva du ønsker å tillate.
Denne siden bruker cookies for å forbedre brukeropplevelsen mens du navigerer gjennom siden. Av disse, er cookiene kategorisert som nøvendige lagret i nettleseren din ettersom de er essensielle for at grunnleggende funksjonalitet på nettsiden skal fungere. Vi bruker også tredjepartscookies som hjelper oss å analysere og forstå hvordan du bruker siden. Disse cookiesene blir lagret i nettleseren din kun når du godtar det. Du har også muligheten til å velge bort disse cookiesene. Men ved å velge dem bort kan du gå en dårligere nettopplevelse.
Analytiske cookies brukes for å forstå hvordan en bruker samhandler med siden vår. Disse cookiene hjelper oss med informasjon om antall brukere, fluktrate, hvor de kommer fra o.l.
Cookies til markedsføring brukes for å kunne gi brukerne relevante annonser. De følger deg gjennom nettsiden og henter data for å kunne gi deg annonser om ting du kan være interessert i.