[Teori] Tilrettelegging av fysiske læringsmiljøer

I denne aktiviteten får vi gjennom ting du må være klar over når det kommer til tilrettelegging av det fysiske læringsmiljøet. Les teksten under, eller lytt på lydfilen.

Elever med synsnedsettelser trenger et tilrettelagt fysisk miljø for å kunne delta sikkert og effektivt i matlagingsaktiviteter. Her er tre pedagogiske konsekvenser knyttet til det fysiske læringsmiljøet.

Sikkerhet

• Synshemmede elever er mer utsatt for ulykker, som kuttskader og brannskader, på grunn av begrenset visuell informasjon.
  • Det er avgjørende å ha klare sikkerhetsrutiner og fysiske tilpasninger som taktile markører og kontrastfarger.

Tilgjengelighet

• Kjøkkenutstyr og ingredienser bør være organisert på en konsistent måte og lett tilgjengelige for å støtte selvstendighet og effektivitet.

Navigasjon

• Taktile stier og god belysning kan hjelpe elevene med å navigere trygt i kjøkkenmiljøet.